hai...
lama tak kemari..
dinding dah usang..
bumbung dah bocor...
siling bersawang...
rumah tak bernombor.
hai...
lama tak jumpa...
rasa rindu pula...
apa khabar di sana...
harap sihat sentiasa...
hai...
saya dah bekeluarga...
hidup sihat sentiasa...
bersama teman tercinta...
dan juga saudara mara...
hai...
lama tak lepak sama...
tengok bintang dan bulan...
lama tak meneroka alam buana...
mencari arah dan jalan...
hai...
sampai sini sahaja..
ada kerja nak buat...
lepas ni harap boleh bersua...
harap semuanya baik dan sihat...
mfh-1782015
Monday, August 17, 2015
Friday, November 8, 2013
- satu -
"pppppooooooonnnnn!!!" kasar bunyi hon lori yang lalu di hadapan Am. Bukan kepalang terkejutnya, hampir terduduk ketika dia mengundur untuk mengelak walaupun jarak antara dirinya dengan lori itu kira-kira 7meter. "Apa laa.. macam ko sorang ada lori, bapak aku pun ada la!" rungut Am sambil mengintai ke arah jalan memerhatikan bas yang entah bila akan tiba. Penat dia menunggu. Dari matahari condong sehingga matahari tegak di atas ubun-ubunnya. dan ketika itulah dia terpandang seorang gadis yang cuba melintas jalan di seberang sana. Penuh tangan kanan dan kirinya menjinjit beg plastik. "Huii..pompuan kalau shopping, tak ingat dunia " bisik Am sendirian. "Dah la macam penguin terkedek-kedek jinjit beg plastik tu..hehehe " gelak Am di dalam hati.
Tanpa di duga, sebuah motosikal menuju laju berhampiran gadis itu dan berlakulah sebuah kejadian yang akan merubah hidup jejaka dan gadis ini. Am lah orang pertama yang sampai ketika gadis itu cuba bangun sambil mengutip beg-beg plastiknya yang jatuh bertaburan. Am membantu mengutip barang-barang yang bertaburan di bahu jalan itu dan dimasukkan semula ke dalam beg plastiknya. sesekali Am cuba menjeling wajah gadis itu, sugul dan berkaca matanya, menahan malu mungkin kerana jatuh di khalayak ramai. Ah..datang pula rasa bersalah mengejek gadis itu seperti penguin walaupun hanya dalam hati.
"Saya bantu awak bawak barang ni dan lintas ye?" Am bersuara memujuk. Perlahan gadis itu mengangguk. Lalu mereka bangun dan melintasi laluan yang sentiasa sibuk itu. "rumah awak kat mana? okey tak ni? nak saya tolong bawakkan sampai ke rumah? banyak ni. " tanya Am sopan kepada gadis itu. "takpelah encik, terima kasih sebab tolong kutipkan barang dan lintas jalan, saya tak mahu menyusahkan encik" balas gadis itu lembut. "eh..takpee,tak susah pun, alang-alang saya dah tolong bawak ni, leh je saya antakan sekali, ke ada parking kereta ke dekat-dekat sini ke, saya antar ke kereta pun jadilah, kesian awak tadi macam susah je nak bawak" ujar Am cuba mendapatkan keyakinan dari gadis itu. "tak naik kereta pun, rumah kat blok belakang ni je " gadis itu memuncungkan bibir menunjuk ke arah beberapa blok rumah apartment 5 tingkat di belakang mereka. Hampir tergelak Am melihat perlakuan gadis itu, seraya teringat adik bongsunya yang juga suka memuncungkan bibir jika hendak menunjuk ke arah sesuatu. tetapi ia dapat ditahan kerana ingin menjaga hati gadis yang baru sahaja dikenalinya itu.
"kalau macam tu, meh saya antarkan ye. takut-takut ada lagi motor macam tadi ke, takpun peragut ke, lagi bahaya, sekarang peragut suka ragut orang comel-comel nih " tambah Am sambil berseloroh. Ada sedikit senyuman terukir diwajah ayu gadis itu,mungkin jenaka berunsur pujian Am itu menyentuh hatinya. "yelah, harap saya tak menyusahkan encik ye? " kata gadis itu mempersetujui cadangan Am. "ehh..takdelah.. saya takde g mana pun ni, free je " sambung Am sambil mendengar deruan enjin bas berlalu pergi tatkala mereka berdua menyusun langkah menuju ke deretan-deretan blok apartment kos sederhana itu.
"by the way, nama saya Amsyar, boleh panggil saya Am je" ujar Am memperkenalkan diri. "Nama awak siapa? " tanya Am kepada gadis itu. "nama saya Raudhah " kata gadis itu. sambil mereka berjalan menuju ke rumah gadis itu, mereka bertukar-tukar informasi dan cerita. jauh menuju ke rumah gadis itu seperti jauhnya perjalanan kehidupan yang akan mereka tempuh ini.
- TBC -
Tanpa di duga, sebuah motosikal menuju laju berhampiran gadis itu dan berlakulah sebuah kejadian yang akan merubah hidup jejaka dan gadis ini. Am lah orang pertama yang sampai ketika gadis itu cuba bangun sambil mengutip beg-beg plastiknya yang jatuh bertaburan. Am membantu mengutip barang-barang yang bertaburan di bahu jalan itu dan dimasukkan semula ke dalam beg plastiknya. sesekali Am cuba menjeling wajah gadis itu, sugul dan berkaca matanya, menahan malu mungkin kerana jatuh di khalayak ramai. Ah..datang pula rasa bersalah mengejek gadis itu seperti penguin walaupun hanya dalam hati.
"Saya bantu awak bawak barang ni dan lintas ye?" Am bersuara memujuk. Perlahan gadis itu mengangguk. Lalu mereka bangun dan melintasi laluan yang sentiasa sibuk itu. "rumah awak kat mana? okey tak ni? nak saya tolong bawakkan sampai ke rumah? banyak ni. " tanya Am sopan kepada gadis itu. "takpelah encik, terima kasih sebab tolong kutipkan barang dan lintas jalan, saya tak mahu menyusahkan encik" balas gadis itu lembut. "eh..takpee,tak susah pun, alang-alang saya dah tolong bawak ni, leh je saya antakan sekali, ke ada parking kereta ke dekat-dekat sini ke, saya antar ke kereta pun jadilah, kesian awak tadi macam susah je nak bawak" ujar Am cuba mendapatkan keyakinan dari gadis itu. "tak naik kereta pun, rumah kat blok belakang ni je " gadis itu memuncungkan bibir menunjuk ke arah beberapa blok rumah apartment 5 tingkat di belakang mereka. Hampir tergelak Am melihat perlakuan gadis itu, seraya teringat adik bongsunya yang juga suka memuncungkan bibir jika hendak menunjuk ke arah sesuatu. tetapi ia dapat ditahan kerana ingin menjaga hati gadis yang baru sahaja dikenalinya itu.
"kalau macam tu, meh saya antarkan ye. takut-takut ada lagi motor macam tadi ke, takpun peragut ke, lagi bahaya, sekarang peragut suka ragut orang comel-comel nih " tambah Am sambil berseloroh. Ada sedikit senyuman terukir diwajah ayu gadis itu,mungkin jenaka berunsur pujian Am itu menyentuh hatinya. "yelah, harap saya tak menyusahkan encik ye? " kata gadis itu mempersetujui cadangan Am. "ehh..takdelah.. saya takde g mana pun ni, free je " sambung Am sambil mendengar deruan enjin bas berlalu pergi tatkala mereka berdua menyusun langkah menuju ke deretan-deretan blok apartment kos sederhana itu.
"by the way, nama saya Amsyar, boleh panggil saya Am je" ujar Am memperkenalkan diri. "Nama awak siapa? " tanya Am kepada gadis itu. "nama saya Raudhah " kata gadis itu. sambil mereka berjalan menuju ke rumah gadis itu, mereka bertukar-tukar informasi dan cerita. jauh menuju ke rumah gadis itu seperti jauhnya perjalanan kehidupan yang akan mereka tempuh ini.
- TBC -
Thursday, March 14, 2013
- mobile kes jam 2pagi -
jam baru menunjukkan angka 2:30am. aku baru je nak lelap mata ni tibe2 memekik dah telefon ni. 0361265400. aiseh...wad lak call ni. "hello..encik firdaus ke? encik oncall kan arini. ade satu kes la ni doktor request. urgent." suara lembut di hujung talian berbunyi. "ye...ye...baik...saya datang sebentar lg saya call ye."balas aku. lantas aku tekan butang off dan segera memakai seluar tracksuit dan tshirt. aku mencapai sweater kegemaran aku dan terus aku menuju ke kenderaan.
menderu kereta ku menuju ke kampus. masa aku keluar dari rumah, hati aku ni resah semacam je. mungkin sbb aku beru nk tido td kot. takpe,aku abaikan je. masa tiba kt simpang nk masuk ke jalan besar, tibe2 aku terlihat kelibat budak melintas, terkejut aku sambil menekan brek sepenuh hati. aku tengok cermin belakang, nasib takde kereta atau lori,kalau tak aku kena sapu td. aku mencari kelibat budak tadi. tiada!! laju benor dia lari. balik dari CC la tu..hehh..
masuk di perkarangan kampus, aku menegur pegawai keselamatan yg bertugas di pagar besar tu. dia cuma melihat aku sambil mimik mukanya yang suram. masing2 mengantuk ni aku rasa. maklumlah dah pukul berapa ni. terus aku parkir kereta dan bergerak ke department untuk mengambil mesin mobile dan kaset.
setelah aku warmup mesin dan mesin reader telah ak on, aku bergerak ke wad yg berada di tingkat 3. sunyi je kampus waktu2 gini. time2 ni lah ak teringat cerita2 org wad tu. budak lah,guard takde muka lah,kuar lif kt tmpt lain lah. adui...dah la aku kena naik lif..part ni ak memikior je ni..aduss... aku cuba menenangkn hati dengan membaca ayatul Kursi. aku tekan butang lif untuk naik. Ping!! pintu lif pun terbuka.
sedang ak nk masuk tibe2 bahu ku di cuit sesuatu. seperti angin lalu. segera aku menoleh. tiada ape pun di belakang ku. kot lah cicak ke kelkatu ke kn. aku tolak mesin yg berat tu ke dalam lif dan aku berdiri di sudut belakang lif itu. baru je lif nk tutup,pintunya di tahan. kejap...kejap...nak naik gak. ada seorang budak menahan lif tu. ak pun tekan butang buka. pintu pn terbuka lalu budak itu masuk berdiri di sebelah aku. terima kasih bang..kata budak tu. aku angguk je. aku tanya dia nk kemana, dia kata nk ke tingkat 4,tengok nenek. oh..relative pesakit rupanya. katanya dia ke luar membeli air sebab kehausan. aku sedikit pelik, mana ada jual air time2 gini dalam kampus ni. tapi ak teringat di belakang ade kafe baru bukak. 24 jam kot..pikir aku.
tiba aku di tingkat 3,aku keluar. menolak mesin yg berat tu. budak tu masih di dalam lif melihat aku sambil tersengih. aku pun masuk ke wad untuk menyelesaikan kes aku tu.
selesai kes tu dan siap aku merekod segala perkara,aku pun berkemas untuk balik, tiba2 aku terdengar bunyi pintu diketuk. terkejut hampir melompat aku. aku tak endahkan,aku terus mengunci pintu dan bergerak ke lobi. tiba2 aku teringat budak tadi. mungkin aku leh g tgok dia jap kot. aku pn pergi ke lif untuk ke tingkat 4. tiba di wad tingkat 4,aku bertanya ke jururawat sama ada masih ade pesakit di dalam wad itu atau tidak kerana ak jumpa relative pesakit yg kesini tadi. mereka berpandangan pelik. mereka menjelaskan kepada aku bahawa pesakit terakhir sudah discharge ptg td. tiada pesakit admit malam ni.
terkedu aku mendengar penjelasan mereka. perlahan aku toleh ke luar ke arah lif. ah..sudah....kena main aku malam ni..ah..sudah...
cepat aku melangkah keluar dari wad dan menuruni anak tangga untuk ke lobi. taubat aku taknak naik lif time mcm ni. biarlah lapan belas tingkat pun. aku guna tangga sudah.
di dalam kereta sahaja aku berpeluh seperti balik bermain bola. segera aku hidupkan enjin kereta dan pulang ke rumah. tiba di rumah sahaja aku terus mandi dan segera tidur. aku berharap aku tidak bermimpi kejadian tersebut.
esoknya,ketika aku baru tiba di kampus, seorang pegawai keselamatan memanggil aku. dia ingin memberitahu mengapa malam tadi dia tidak menegur aku ketika aku tiba di kampus. dia membuka laptopnya dan menunjuk satu klip video. dan di dalam video itu adalah aku ketika didalam lif malam tadi. kelihatan aku sperti berkata-kata dengan seseorang tetapi didalam video itu hanya aku ber seorangan. aku buntu. bukankah malam tadi aku dengan seorang budak naik ke tingkat 3. lalu pegawai itu memberitahu. ketika aku masuk di pintu pagar, dia melihat seorang budak berwajah pucat di tempat duduk belakang kereta aku. sebab itu dia tidak berani untuk menegur aku .
aku hanya mampu diam dan terduduk. aku bernasib baik ''budak'' tu hanya menumpang dan tidak melakukan perkara di luar fikiran aku. jikalau tidak...entah la... =(
menderu kereta ku menuju ke kampus. masa aku keluar dari rumah, hati aku ni resah semacam je. mungkin sbb aku beru nk tido td kot. takpe,aku abaikan je. masa tiba kt simpang nk masuk ke jalan besar, tibe2 aku terlihat kelibat budak melintas, terkejut aku sambil menekan brek sepenuh hati. aku tengok cermin belakang, nasib takde kereta atau lori,kalau tak aku kena sapu td. aku mencari kelibat budak tadi. tiada!! laju benor dia lari. balik dari CC la tu..hehh..
masuk di perkarangan kampus, aku menegur pegawai keselamatan yg bertugas di pagar besar tu. dia cuma melihat aku sambil mimik mukanya yang suram. masing2 mengantuk ni aku rasa. maklumlah dah pukul berapa ni. terus aku parkir kereta dan bergerak ke department untuk mengambil mesin mobile dan kaset.
setelah aku warmup mesin dan mesin reader telah ak on, aku bergerak ke wad yg berada di tingkat 3. sunyi je kampus waktu2 gini. time2 ni lah ak teringat cerita2 org wad tu. budak lah,guard takde muka lah,kuar lif kt tmpt lain lah. adui...dah la aku kena naik lif..part ni ak memikior je ni..aduss... aku cuba menenangkn hati dengan membaca ayatul Kursi. aku tekan butang lif untuk naik. Ping!! pintu lif pun terbuka.
sedang ak nk masuk tibe2 bahu ku di cuit sesuatu. seperti angin lalu. segera aku menoleh. tiada ape pun di belakang ku. kot lah cicak ke kelkatu ke kn. aku tolak mesin yg berat tu ke dalam lif dan aku berdiri di sudut belakang lif itu. baru je lif nk tutup,pintunya di tahan. kejap...kejap...nak naik gak. ada seorang budak menahan lif tu. ak pun tekan butang buka. pintu pn terbuka lalu budak itu masuk berdiri di sebelah aku. terima kasih bang..kata budak tu. aku angguk je. aku tanya dia nk kemana, dia kata nk ke tingkat 4,tengok nenek. oh..relative pesakit rupanya. katanya dia ke luar membeli air sebab kehausan. aku sedikit pelik, mana ada jual air time2 gini dalam kampus ni. tapi ak teringat di belakang ade kafe baru bukak. 24 jam kot..pikir aku.
tiba aku di tingkat 3,aku keluar. menolak mesin yg berat tu. budak tu masih di dalam lif melihat aku sambil tersengih. aku pun masuk ke wad untuk menyelesaikan kes aku tu.
selesai kes tu dan siap aku merekod segala perkara,aku pun berkemas untuk balik, tiba2 aku terdengar bunyi pintu diketuk. terkejut hampir melompat aku. aku tak endahkan,aku terus mengunci pintu dan bergerak ke lobi. tiba2 aku teringat budak tadi. mungkin aku leh g tgok dia jap kot. aku pn pergi ke lif untuk ke tingkat 4. tiba di wad tingkat 4,aku bertanya ke jururawat sama ada masih ade pesakit di dalam wad itu atau tidak kerana ak jumpa relative pesakit yg kesini tadi. mereka berpandangan pelik. mereka menjelaskan kepada aku bahawa pesakit terakhir sudah discharge ptg td. tiada pesakit admit malam ni.
terkedu aku mendengar penjelasan mereka. perlahan aku toleh ke luar ke arah lif. ah..sudah....kena main aku malam ni..ah..sudah...
cepat aku melangkah keluar dari wad dan menuruni anak tangga untuk ke lobi. taubat aku taknak naik lif time mcm ni. biarlah lapan belas tingkat pun. aku guna tangga sudah.
di dalam kereta sahaja aku berpeluh seperti balik bermain bola. segera aku hidupkan enjin kereta dan pulang ke rumah. tiba di rumah sahaja aku terus mandi dan segera tidur. aku berharap aku tidak bermimpi kejadian tersebut.
esoknya,ketika aku baru tiba di kampus, seorang pegawai keselamatan memanggil aku. dia ingin memberitahu mengapa malam tadi dia tidak menegur aku ketika aku tiba di kampus. dia membuka laptopnya dan menunjuk satu klip video. dan di dalam video itu adalah aku ketika didalam lif malam tadi. kelihatan aku sperti berkata-kata dengan seseorang tetapi didalam video itu hanya aku ber seorangan. aku buntu. bukankah malam tadi aku dengan seorang budak naik ke tingkat 3. lalu pegawai itu memberitahu. ketika aku masuk di pintu pagar, dia melihat seorang budak berwajah pucat di tempat duduk belakang kereta aku. sebab itu dia tidak berani untuk menegur aku .
aku hanya mampu diam dan terduduk. aku bernasib baik ''budak'' tu hanya menumpang dan tidak melakukan perkara di luar fikiran aku. jikalau tidak...entah la... =(
| fuhh...fuh...pejam...pejamm...aku tau dia ade kt situ lagi...fuhhh.... |
- 3 bulan kemudian -
FASA 5: ENDING
"ahhh...hmm" dalam aku menghirup udara pagi ni. lama tidak menghirup udara malaysia. ya..walaupun 3 bulan tetapi aku rindukan keadaan di Malaysia. suasana disini tidak sama seperti ketika aku di Ireland. hari-hari dengan jaket tebal dan kasut. ah..rindunya hendak membeli sarapan dengan hanya ber"boxer" dan singlet adidas.
aku bangkit,lantas aku menyarung selipar lusuhku. saja ak merajinkan diri berjalan di luar apartment sederhana mewah ini. tiada perubahan. malam tadi ketika aku sampai aku mengharapkan lah ia sudah bercat baru, bersuasana baru tetapi hampa. yang di takuk lama masih di takuk lama. bila kita nk maju jika perkara kecil begini tidak diambil berat.
terdetik aku untuk ke peti surat. entah ada tak surat2 baru . selama ni ak berpesan pada rakan rumahku untuk mengumpulkan surat2 aku. aku cuba mengintai ke dalam lubang peti itu. "eh..ade surat la."detik hatiku.
''adui .. kunci kt si mat lak. camner ni."bebel aku lagi. aku cuba mencapai dgn jari. "ah..!! dapat!!" aku tarik perlahan-lahan supaya tidak terlepas.
aku berjalan masuk ke ruang tamu sambil membelek2 surat itu. berdebar-debar aku melihat surat itu. berhati2 aku koyakkan sampul itu. aku keluaran isinya. dengan perlahan aku membacanya. ia bertarikh dua minggu selepas pemergianku ke Ireland. mataku melirik kiri ke kanan.
" salam,
kehadapan saudara yang selalu memerhatikan saya. ya,saya perasan akan itu. saudara memerhatikan saya ketika saya balik kerja,pergi kerja,di kedai dan di stesen minyak. kerap juga. harap2 saudara tidak mengalami sakit mata atau ketumbit sebab itu dikira mengintai.
saya memberi warkah ini sebagai tanda perkenalan. mungkin saudara juga ingin memberi salam perkenalan tapi acapkali tidak kesampaian. tidak begitu?
Saya Nur Firdaus binti Azlan, boleh panggil saya Nur. di mana saya tinggal dan asal saya mungkin kemudian saudara akan tahu. saya tak pasti sama ada kit boleh berkawan atau berjumpa selepas saudara menerima warkah ini. biarlah ia menjadi ketentuan-Nya.
mungkin serba sedikit saya sudah melenyapkan beberapa tanda tanya saudara. kerana saya juga ada beberapa tanda tanya sejak2 diperhatikan saudara.
jangan risau, saya tidak menganggap saudara berniat tidak baik, saya always think positif. hehe.
saudara berniat baik kan? harapnya begitu. hehe.
di sini saya ada juga sertakan satu lampiran yg mungkin boleh buat saudara untuk datang melihat saya lagi. dan situ juga saya sertakan alamat di mana saudara perlu hadir. harap saudara dapat hadir ye.
InsyaAllah, jika diizinkan, bolehlah kita jd kawan. =)
yang diperhati,
Nur Firdaus "
"haihhhh....kantoi lak aku skodeng2 dia." hatiku berbisik.
tiba-tiba jatuh sekeping kad dari celah surat itu. perlahan aku ambil. dan aku baca di muka depannya.
"waa..li...mah...per..per..kah..wi.nan...pu..tee..ri..ka..mii" gagap aku membaca tulisan jawi ini.
"lahh....nak kahwin dah rupanya. patut leh nk berkenalan. cehh..." bisik aku sendiri.
tapi sayang, tarikhnya dah lewat dua bulan. masa tu aku berada di Ireland. mesti dia anggap aku tak sudi nk datang tak pun kecewa sebab dia nk kahwin. skeptikal pemikiran kita. tapi aku dapat rasa dia lagi baik dari itu. aku harap dia berbahagia dgn kehidupan barunya.
aku merenung keluar,ke arah ruang yang selalu keretanya berada. kini petak itu kosong. seperti kosongnya hati aku. tak mengapalah. bak seperti lagu A.Rahman Hassan. hidup perlu diteruskan. inilah salah satu corat coret warna hidup aku. hidup tanpa liku bagai jalan tanpa kedai makan di kiri kanan, nnt bosan. cewah..kedai makan aku umpamakan.
"pikir pasal makan, perut aku lapar,baik ak g makan"bisik perutku,bukan hatiku. dan begitulah kesudahan peristiwa gadis misteri ini.
- sekian -
-superb comeback-
ehem..
ini comeback lg power dari aleen. aleen tu dok nk citer berat dia naik 5 kilo lah,seluar berubah2 lah,kejap kecik,kejap bulat,kejap longjong*longjong???mcm mahjong?? .
adei...ish..
nk kabor mende pn ape je. rasa nk menulis ni kdg2 mcm hujan dan awan mendung, dari jauh dah nmpak gelap kelam mendung tu, tp sbnrnya xhujan pun kt tmpt kita tu. kt tmpt len mungkin la.
hujan ye..
tempat mana tak ditimpa hujan. nk kabor dok dalam rumah, rumah tu xkena hujan? haha
ya..well.. pakai baju hujan, dok bawah jejantas, dok bawah jembatan.*again JEMBATAN???
hehe. . .
do not deny things that you can't.
macam nk tanam pokok ubi la. . .
org kabor , nk tanam tu, cucuk terbalik. nnt senang. ubi dia siap2 tumbuh kt luar. hahaha. memang tak ar kan.
hilang mutu gaya dan keunggulan bila lama tak kemari.
ah..aku tau sgt korg pikir ape bila aku kesini. takyah pikior gitu.
suke la ak nk dtg ke tak. aku bukan maria elena yg nk kena tunjuk hari2 aku pakai tudung mcm mana pn.
aku ni pe ke bende je yg org nk tgok.
kalau kabor ke org aku keje mende pn org tak tahu.
siap tanya ade ke keje cam aku tu.... =_="
raito....
tak mau panjang2..
bila2 malam nnt aku up cerita hantu haa..
p/s : dari Pakar Diari Hati - “Bila seseorang sudah BERUBAH kearah KEBAIKAN, Jangan di UNGKIT kisah silamnya.. Kita tidak pernah tahu betapa SUSAHNYA dia cuba MELUPAKAN kisah silamnya itu.”
ini comeback lg power dari aleen. aleen tu dok nk citer berat dia naik 5 kilo lah,seluar berubah2 lah,kejap kecik,kejap bulat,kejap longjong
adei...ish..
nk kabor mende pn ape je. rasa nk menulis ni kdg2 mcm hujan dan awan mendung, dari jauh dah nmpak gelap kelam mendung tu, tp sbnrnya xhujan pun kt tmpt kita tu. kt tmpt len mungkin la.
hujan ye..
tempat mana tak ditimpa hujan. nk kabor dok dalam rumah, rumah tu xkena hujan? haha
ya..well.. pakai baju hujan, dok bawah jejantas, dok bawah jembatan.
hehe. . .
do not deny things that you can't.
macam nk tanam pokok ubi la. . .
org kabor , nk tanam tu, cucuk terbalik. nnt senang. ubi dia siap2 tumbuh kt luar. hahaha. memang tak ar kan.
hilang mutu gaya dan keunggulan bila lama tak kemari.
ah..aku tau sgt korg pikir ape bila aku kesini. takyah pikior gitu.
suke la ak nk dtg ke tak. aku bukan maria elena yg nk kena tunjuk hari2 aku pakai tudung mcm mana pn.
aku ni pe ke bende je yg org nk tgok.
kalau kabor ke org aku keje mende pn org tak tahu.
siap tanya ade ke keje cam aku tu.... =_="
raito....
tak mau panjang2..
bila2 malam nnt aku up cerita hantu haa..
p/s : dari Pakar Diari Hati - “Bila seseorang sudah BERUBAH kearah KEBAIKAN, Jangan di UNGKIT kisah silamnya.. Kita tidak pernah tahu betapa SUSAHNYA dia cuba MELUPAKAN kisah silamnya itu.”
Wednesday, December 26, 2012
- wasiat x brape akhir -
salam semua,
oleh kerana saya telah bercadang untukmenaiki menumpang kapal terbang bersama Uncle Gedek di dalam post beliau, semalam ( lihat post beliau ) , beliau telah menasihati saya di twitter untuk membuat wasiat. kakakaka... *uncle ni kadang2 buat aku seriau* kakaka
oleh itu *sambil betuikan beg ada payung terjun * saya telah menulis wasiat yang tak berapa nk akhir ni.
saya sudah poskan di setiap peti surat di apartment saya wasiat ini..kakakaka.. *harap2 takde org Apartment Permai g check peti pos*
harap2 uncle dapat landing elok2 sbb dlm beg tu bkn payung terjun tp beg baju aku....
oleh kerana saya telah bercadang untuk
oleh itu *sambil betuikan beg ada payung terjun * saya telah menulis wasiat yang tak berapa nk akhir ni.
saya sudah poskan di setiap peti surat di apartment saya wasiat ini..kakakaka.. *harap2 takde org Apartment Permai g check peti pos*
![]() |
| ni wasiat ke pesanan ringkas??? blurr kejap aku..kakakaka |
harap2 uncle dapat landing elok2 sbb dlm beg tu bkn payung terjun tp beg baju aku....
Monday, November 26, 2012
- daerah aku dan kau -
daerah kau :
- langitnya sentiasa biru berawan seputih kapas, kadangkala diserikan dengan pelangi
- tanahnya menghijau berbukit bukau, di pinggir pantai sentiasa ombak menghempas tika matahari terbenam
- malam nya penuh dengan bintang dan bulan menjadi tema nya, bunyi cengkerik menjadi lagu malam2
- pagi menjelma dengan matahari yang memancar, kicau burung yang merdu menjadi halwa telinga
daerah aku :
- langit mendung, hujan ditemani awan gelap, sering sahaja halilintar dan petir hadir membelah kesyahduan
- tanah keras berbatu berdebu, yang mana becak pula tika hentinya sang hujan mengotori kaki sesiapa sahaja
- malam yang sejuk,dingin gelap tanpa bulan bintang, hanya burung hantu memainkan bunyi2 seramnya
- cahaya pagi kelam dek kabus, seperti segan sang mentari memberi cahayanya
beza daerah aku dan daerah kau amat banyak, mana mungkin kau biasa dgn daerahku ini, tapi aku, sentiasa mengharapkan seperti daerah kau, tak banyak,sedikit pun jadi.
- langitnya sentiasa biru berawan seputih kapas, kadangkala diserikan dengan pelangi
- tanahnya menghijau berbukit bukau, di pinggir pantai sentiasa ombak menghempas tika matahari terbenam
- malam nya penuh dengan bintang dan bulan menjadi tema nya, bunyi cengkerik menjadi lagu malam2
- pagi menjelma dengan matahari yang memancar, kicau burung yang merdu menjadi halwa telinga
daerah aku :
- langit mendung, hujan ditemani awan gelap, sering sahaja halilintar dan petir hadir membelah kesyahduan
- tanah keras berbatu berdebu, yang mana becak pula tika hentinya sang hujan mengotori kaki sesiapa sahaja
- malam yang sejuk,dingin gelap tanpa bulan bintang, hanya burung hantu memainkan bunyi2 seramnya
- cahaya pagi kelam dek kabus, seperti segan sang mentari memberi cahayanya
beza daerah aku dan daerah kau amat banyak, mana mungkin kau biasa dgn daerahku ini, tapi aku, sentiasa mengharapkan seperti daerah kau, tak banyak,sedikit pun jadi.
- pedih -
salam siang,
peh....tak tahu lah kalau korang pernah rasa.
semangat,kekuatan,sumber ilham korg yg selama ni korg dambakan,agungkan,direntap dalam seketika.
terkedu seketika aku malam tadi.
sedikit demi sedikit timbul penyesalan.
kadang aku nampak, memang itu semua seperti salah aku
tapi bagaimana dgn semua kebaikan dan sumbangan yg aku dh berikan?
haruskan ia dilupakan kerana kesilapan aku
atau itu mmg skeptikal pemikiran manusia kini.
patut aku punya SKT tahun lepas cam haram. i guess..
so, back to the word, i feel pain inside me
pedih.
nk kongsi.?? kt mana? dgn ape?
aku dah tak tahu.
bukan sbb ak tak pernah buat.
sebab nnt jadi lagi itu semua salah aku.
haih #selamanyaharimaumalaya #tanahtumpahnyadarahku
peh....tak tahu lah kalau korang pernah rasa.
semangat,kekuatan,sumber ilham korg yg selama ni korg dambakan,agungkan,direntap dalam seketika.
terkedu seketika aku malam tadi.
sedikit demi sedikit timbul penyesalan.
kadang aku nampak, memang itu semua seperti salah aku
tapi bagaimana dgn semua kebaikan dan sumbangan yg aku dh berikan?
haruskan ia dilupakan kerana kesilapan aku
atau itu mmg skeptikal pemikiran manusia kini.
patut aku punya SKT tahun lepas cam haram. i guess..
so, back to the word, i feel pain inside me
pedih.
nk kongsi.?? kt mana? dgn ape?
aku dah tak tahu.
bukan sbb ak tak pernah buat.
sebab nnt jadi lagi itu semua salah aku.
haih #selamanyaharimaumalaya #tanahtumpahnyadarahku
- rindu aku -
salam semua,
hye,dah tgh malam dah ni. tak penat ke baru balik tgok bola td.??
agak la, tp tgn gatal.
dan rindu.
kaorang tau kan kalau ak dah mula menaip semula sbb ape.
well,bkn sbb itu.kahkahkah.
1st . . . dlm sebulan ni, byk bnda dah ak lalui. mcm2 tu korg paham la sndri kan. tp byk y bg kesan bila ak dah terima akibatnya. well,dah terhantuk baru tengadah *tanya maksud tengadah,aku terajang. tapi,ini lah manusia, inilah aku, tak semua perkara aku sempurna. aku insan biasa. aku bukan dapat melihat terus ke dalam hati manusia lain. itu khurafat kalau ada yg percaya, baik g taubat.
2nd. . . ada jugak perkara y kdg ak rasa mcm ak perlu ubah ,buang,kurangkan, tinggalkan. perlu ke korbankan sesuatu utk sesuatu yg lain. jika ia baik utk kita,mungkin boleh. *org hisap rokok terasa x??pegi mati,ak tak hisap rokok. then,ak perasan,ak mudah terasa sejak kebelakangan ini,walupn ak dpt tangkap *bukan sbb dia mencuri, ak dpt tangkap yg manusia tu tak maksudkan pn.
3rd. . . ak keliru dgn diri aku dan ape y terjadi.
4th . . . aku bkn jenis ape yang kau fikir itu. tp ak terima jika itu kata mu.
5th . . . ak tau,tulisan aku teruk,bkn level2 pro, tp ak xtau kt mana nk salurkan perasaan aku. tu je.
well...ape pn,welkam ke blogspot kepada diri aku. dan aku akan sambung novel bersiri tu eh..orait..chaww....
hye,dah tgh malam dah ni. tak penat ke baru balik tgok bola td.??
agak la, tp tgn gatal.
dan rindu.
kaorang tau kan kalau ak dah mula menaip semula sbb ape.
well,bkn sbb itu.kahkahkah.
1st . . . dlm sebulan ni, byk bnda dah ak lalui. mcm2 tu korg paham la sndri kan. tp byk y bg kesan bila ak dah terima akibatnya. well,dah terhantuk baru tengadah *tanya maksud tengadah,aku terajang. tapi,ini lah manusia, inilah aku, tak semua perkara aku sempurna. aku insan biasa. aku bukan dapat melihat terus ke dalam hati manusia lain. itu khurafat kalau ada yg percaya, baik g taubat.
2nd. . . ada jugak perkara y kdg ak rasa mcm ak perlu ubah ,buang,kurangkan, tinggalkan. perlu ke korbankan sesuatu utk sesuatu yg lain. jika ia baik utk kita,mungkin boleh. *org hisap rokok terasa x??pegi mati,ak tak hisap rokok. then,ak perasan,ak mudah terasa sejak kebelakangan ini,walupn ak dpt tangkap *bukan sbb dia mencuri, ak dpt tangkap yg manusia tu tak maksudkan pn.
3rd. . . ak keliru dgn diri aku dan ape y terjadi.
4th . . . aku bkn jenis ape yang kau fikir itu. tp ak terima jika itu kata mu.
5th . . . ak tau,tulisan aku teruk,bkn level2 pro, tp ak xtau kt mana nk salurkan perasaan aku. tu je.
well...ape pn,welkam ke blogspot kepada diri aku. dan aku akan sambung novel bersiri tu eh..orait..chaww....
Wednesday, October 10, 2012
- a month rest -
hah..dalam setahun mesti ada melangkau sebulan tak dok sini.
benda alah ni pn nk rehat gak. saje aku bg pelepasan sebulan bg benda alah ni balik kg cuti tgok mak ayah..kih3.
lgpn ak agak bz ckit. byk cerita bertangguh.
insyaAllah akan ada dalam mggu dpn ni,update utk cerita baru. dan sambungan Gadis Misteri.
see u soon.. soon enough.. =)
benda alah ni pn nk rehat gak. saje aku bg pelepasan sebulan bg benda alah ni balik kg cuti tgok mak ayah..kih3.
lgpn ak agak bz ckit. byk cerita bertangguh.
insyaAllah akan ada dalam mggu dpn ni,update utk cerita baru. dan sambungan Gadis Misteri.
see u soon.. soon enough.. =)
Friday, August 24, 2012
- pagi itu -
FASA 4
"hah..tak suka betol dengan ISNIN ni." dengus aku ketika meyarung sepatu. Agak terlewat pagi itu gara-gara bangkit dari tempat beradu secara tidak konsisten. Dan itu juga yang membuatkan migrain aku kembali pada awal pagi ni. Terasa malas untuk mengambil painkiller risau satu kerja tidak dapat dilaksanakan kerna dok beradu di bilik persalinan atau stor simpanan. "alamak...minyak lak nk kena isi. kang ada yang tak kerja harini kang" bebel aku sendirian. Ku sorong kapcaiku ke luar kaki lima apartment sederhana mewah ini, baru ku picit suis yang menjana enjin kapcaiku itu. Hormat pada jiran tetangga yang tidak kerja awal pagi seperti aku ni , risau mereka marah dengan deruman kapcaiku yang bingit pada pagi indah mereka. sungguh cemburu dengan mereka!! Setelah beberapa saat kemudian,aku pun mula berlalu pergi. Tempat pertama ku tuju ialah stesen minyak. Perlahan aku pulas "throttle" itu, orang kata jika perlahan kelajuan motor,minyak tidak cepat kering, entah ye atau tidak kisah itu. Pada aku,kalau tak dan sampai, sorong je lah jawabnya. Dan akhirnya dengan kelajuan seperti kura-kura uzur,aku pun tiba.
"kak,pam 5 , 4ringgit ye" ujar aku sambil menghulur not lima ringgit. Akak Cashier memulangkan duit baki dengan senyuman dan sehelai not seringgit. Aku membalas dengan senyuman tawar. tak kesah la tawar ke manis ke masin ke,janji senyum. Senyum itu sedekah. Dan ketika aku kembali ke kapcaiku itu lah perasaan itu hadir. Berdebar-debar. Tak semena-mena peluh cuba merangkak di dahiku. "Ya Allah,apakah ini? Takkanlah "dia" ada disini.? "bisik hatiku. Pantas aku menoleh kiri dan kanan, keseberang jalan dan kesemua pam. "takde....dah tu ni apsal rasa ni...ishh" resah hatiku berkata. Tiba-tiba, berlalu lah mobil yang biasa ku lihat di hadapan rumah ku itu di jalan merentangi stesen minyak itu. Ya, mobil itu dan isinya adalah si "gadis misteri". Tak berkelip mataku memandang,kurasa keadaan seperti bergerak dengan perlahan ala-ala dalam filem Matrix tu. Mobil itu berhenti di kedai serbaneka seberang jalan bertentangan dengan stesen minyak itu. Tanpa berlengah aku mengisi minyak ke perot kapcaiku. Ligat pergerakanku sambil mataku memehatikan mobil itu,kurasa seperti berada di Pit Stop dalam perlumbaan F1 sudah. Siap semua,aku bingkas memacu kapcaiku ke arah kedai serbaneka itu.
"ah...banyak lak kete time ak nk lintas ni."dengus aku. Dan dalam masa itu juga aku perhatikan si gadis sudah keluar,barangkali sudah selesai urusan di kedai itu,lalu memasuki mobilnya. "laa...tunggu la jap!!" rasa seperti ingin ku jerit kepadanya. tapi tidak sepatah mampu ku bersuara. Mobilnya sudah keluar dari petak parkir tetapi aku masih belom dapat melintas dek kenderaan berlumba-lumba di jalan lurus ini. Dan peluang keemasan ku untuk berkenalan dengan si gadis pagi itu hampir berlalu. hampir.. dan dalam beberapa saat, peluang itu pun pergi bak layang-layang putus tali. aku hampa memerhatikan mobil yang sudah bergerak jauh itu. kecewa bukan sahaja kerana terlepas peluang itu tetapi kecewa dengan sikap tidak bertolak ansur manusia. "huh...nantilah aku pasang trafic light kt sini...kau tunggu...sume tak bg ak lintas ye.." aku berdendam dengan pengguna jalan itu walaupun aku tahu aku memang tiada kuasa untuk meletakkan traffic light itu.
dan pagi itu, migrain aku ditambah dengan sedikit kecewa membuatkan selera untuk bersarapan sudah hilang. seperti hilang peluangnya tadi. "hmm.....takpe. mungkin esok ada can lagi" pujuk hatiku. Yelah,mungkin ini sudah takdirnya, bukan masanya lagi untuk berkenalan dengan gadis itu,mungkin kemudian hari, mungkin ini hanya "sneek peek" orang kata. aku bangun menyusun langkah ke kafe,dengan harapan, aku akan dapat minum milo ais dan berkenalan dengan gadis itu suatu hari nanti.
**to be continued
Friday, August 17, 2012
- next step -
FASA 3
"Ape kata kali ni aku tunggu pula dia"fikirku sejenak ketika turun dari kapcaiku. Mungkin jka aku tunggu,aku lebih bersedia untuk menegurnya. Segera aku mempersiapkan diri. Mandi seperti ribut, syampu ku tala ke badan,sabun kutala ke kepala. Ah..payah orang jatuh cinta ni,semua tak keruan. Pada matanya yang tak keruan itu lah yang betol. Kusembur sedikit Ralph Lauren Cologne ke pakaianku, mana tau dapat bertemu gadis misteri,si gadis akan teringat pada aku bila tercium wangian ini. Sambil mencapai kunci dan dompetku, kepala ku ligat memikirkan ayat apa untuk ku ucapkan pada si gadis misteri. Antara yang terlintas ialah seperti "hye,duduk sini ke?" tp risau dibalas "taklah,duduk di kerusi" dan lagi satu "hye,saya selalu nampak awak kt sini la", risau dia balas "ya Allah,ada stalker,saya nak report polis!!!". Terkedu juga aku membayangkan hujung cerita pertemuan pertama itu nanti. Tapi, segalanya aku tepis dengan pemikiran positifku, pada aku tak kesah macam mana perngakhirannya,janji permulaannya sudah kulakukan.
Terpacak aku sudah di balkoni yang menjadi laluan si gadis misteri,tapi seakan hampa. Kaki dah mula lenguh dan badan sudah tidak berbau Ralph Lauren,banyak seperti bau Raja Kumaren. "adoi...bila tunggu, takde lak"getus aku didalam hati. Hari ini aku hampa,si gadis tidak muncul. Aku mengatur langkah kembali ke dalam rumah. Bayang mobilnya juga tidak kelihatan di ruang parkir yang kebiasaan si gadis ada. "mungkin wat OT kt tmpt kerja kot"pujuk hatiku menenangkan perasaan. "takpe, aku ada lagi 6 hari dalam seminggu ni, aku ada lagi 364 hari lagi dalam setahun ni,mana mungkin aku akan terlepas untuk bersua dengan dia walau sekali" aku membuat perancangan. Dan pada aku,mungkin cinta juga begini, ketika ditunggu dan di cari ia tidak ditemui, tetapi bila tidak dijangka,ia tiba. Jodoh kita telah ditetapkan, cuma bila,siapa dan di mana itu yang menjadi rahsia.
**akan bersambung
Thursday, August 16, 2012
- mimpi ke realiti -
FASA 1
tenang suasana petang ni. aku mengintai di luar tingkap melihat awan berarak ke timur. panas tak redup pun tak. tapi cukup menenangkan. dan tatkala itu juga,mata ku menangkap sesusuk tubuh di luar jendela. tubuhnya meliuk keluar dari mobilnya. "hmm..cantiknya" getus aku di dalam hati. dan seolah-olah si gadis mendengar hatiku menegurnya,lantas dia memandangku dan menguntumkan secebis senyuman. "ahh...ni aku lemah ni"bicaraku tanpa membuka bibir. ku balas senyumannya yang manis itu dengan senyuman jantanku. tangan ku lambai sebagai bonus. mana tahu dia pulangkan semula. tapi sayang,dia berlalu selepas mengambil tas tangannya di dalam mobil itu. dan berlalu juga cinta misteriku. tidak kutahu nama,tidak kutahu mana asalnya, tapi hati seolah sudah terpikat lama. "ah...persetankan,itu permainan perasaan" marahku kepada hatiku sendiri.
FASA 2
seronok melayan perasaan petang begini. kadang terasa seperti sudah berumah tangga. kopi bancuhan sendiri dan biskut gula peneman sejati. sambil melayan peti bergambar bersuara yang memaparkan kisah dunia. aku tenang begini. tiba-tiba,hatiku berdebar,ingatan pada gadis misteri tiba-tiba muncul. bingkas aku bangun dan melihat ke luar jendela. "ya Allah.."hatiku mengucap kalimat suci itu. si gadis ada di luar. sama seperti kelmarin. dan ya, senyuman ikhlas itu juga diberikan kepadaku. aku terpana melirik perjalanannya dari mobil sehingga hilang dari pandangan. apa yang menggerakkan aku untuk bangun dan memerhatikan luar jendela? inikah cinta? dan ketika aku kembali ke posisi asalku, fikiranku masih buntu,dan jantungku yang tadi seperti berlari,kembali berjalan. apakah itu?? Ya Allah,jika dia jodohku,Kau dekatkanlah dia denganku. Amin.....
bersambung...
Wednesday, August 1, 2012
Tuesday, July 31, 2012
- anda & "teman" -
Rasanya tak sampai 10 minit aku pejamkan mata, dah mula ada bunyik bukan bukan di luar tingkap. Nilah padahnya menyewa rumah murah. murah sangat sewa ni sampai aku rasa tak masuk akal, tapi nk hidup punya pasalkan. lgpn ni bukan kali pertama aku kena sakat. biasa dah bunyik2 nih. tapi malam ni lain macam sikit.
malam ni ak tido agak lewat kerana melayan Man Laksa kt TV2 td. cerita macam hampeh lawak dia. penat aku gelak.kahkahkah. habis pun filem tu,aku beransur ke bilik. aku kemas sikit2 toto dan tilam,tepuk2 bantal,lalu aku sembamkan muka.ahhh...enak sungguh baring baring golek2 nih. aku melihat laptop di sisi,tapi seakan liat untuk aku bergerak ke sana. selalu sebelum tido aku akan melayan kawan2 di twitter atau fesbuk,tapi malam ni lain macam penat dia. ahh..malaslah,bisik aku.
aku pn mengelamun ,berangan sehingga lelap. aku baring mengiring mengadap pintu. lalu aku terlelap.tak sampai 10 minit terlelap, aku dengar bunyik bising2. ak dah boleh agak, tapi ni lain mcm dekat dia. aku masih memejamkan mata ,konon malas melayan "bnda2" tu. tp ak rasa bunyik tu dekat. sperti dibelakang aku.
aku cuba membuka mata,tapi mataku kelat,berat. aku hanya dapat melihat samar2 sahaja. tiba2 aku terasa sperti sesuatu menyentuh belakangku. seperti ekor kucing berbulu atau helaian kain menyapu belakang tubuhku. Ya Allah,jeritku didalam hati. aku cuba membuka mulut untuk berkata2 tetapi berat,mulutku terkunci. aku cuba menggerakkan badan berpaling ke belakang untuk melihat apakah yang menyentuh aku,tetapi badanku seperti terikat. tidak dapat begerak langsung.
aku mula panik, dalam samar pandangan aku, ak melihat seperti ada org berdiri di atas kepalaku, aku sperti dapat melihat sebelah kakinya di atas jarak pandangan aku. aku cuba menjeling tetapi masih tidak dapat melihat kelibat apakah itu. kemudian,ia berlalu pergi ke arah belakang aku, aku sudah tidak keruan. bunyi org berjalan semakin kuat dan hampir. aku harus lakukan sesuatu,fikirku..
lalu dengan kudrat yg ada,aku cuba menjerit.. "hoi!! hoi!! hoi!!" jerit aku dengan susah payah. aku rasa sperti jeritan aku hanya di kerongkong,tidak berbunyi... aku panik.. akhirnya ,aku nekad,dengan sepenuh tenaga, aku mencuba untuk melaungkan azan, " Allahu akhbar Allahu akhbar..... Ash'hadualla illahaillallah..."kuat aku laungkan..sekuat hati aku.
tiba tiba,aku merasa tubuhku dapat bergerak semula,lalu aku bingkas terjun dari katilku dan memerhatikan sekeliling. tubuhku bermandi peluh sperti orang baru lepas bersilat. tiada lagi bunyi2 kasar dari luar dan dalam rumah. aku beristigfar didalam hati. aku buka lampu dan perhatikan keadaan di dalam bilikku, bersepah seperti diselongkar pencuri.
aku ke bilik mandi,berwuduk dan kembali ke katil ku. kali ini,aku membaca ayatul Kursi sebagai pelindung diriku ketika tidur. semoga ia tidak datang menggangguku lagi.
kawan2..jika anda tidak mahu ini terjadi kepada anda, sila perhatikan di luar tingkap, dan dibawah katil anda. ingatlah,bukan anda sahaja berseorangan di dalam bilik anda itu, tetapi anda "BERTEMAN"
tak percaya cuba lah tengok........ =)
malam ni ak tido agak lewat kerana melayan Man Laksa kt TV2 td. cerita macam hampeh lawak dia. penat aku gelak.kahkahkah. habis pun filem tu,aku beransur ke bilik. aku kemas sikit2 toto dan tilam,tepuk2 bantal,lalu aku sembamkan muka.ahhh...enak sungguh baring baring golek2 nih. aku melihat laptop di sisi,tapi seakan liat untuk aku bergerak ke sana. selalu sebelum tido aku akan melayan kawan2 di twitter atau fesbuk,tapi malam ni lain macam penat dia. ahh..malaslah,bisik aku.
aku pn mengelamun ,berangan sehingga lelap. aku baring mengiring mengadap pintu. lalu aku terlelap.tak sampai 10 minit terlelap, aku dengar bunyik bising2. ak dah boleh agak, tapi ni lain mcm dekat dia. aku masih memejamkan mata ,konon malas melayan "bnda2" tu. tp ak rasa bunyik tu dekat. sperti dibelakang aku.
aku cuba membuka mata,tapi mataku kelat,berat. aku hanya dapat melihat samar2 sahaja. tiba2 aku terasa sperti sesuatu menyentuh belakangku. seperti ekor kucing berbulu atau helaian kain menyapu belakang tubuhku. Ya Allah,jeritku didalam hati. aku cuba membuka mulut untuk berkata2 tetapi berat,mulutku terkunci. aku cuba menggerakkan badan berpaling ke belakang untuk melihat apakah yang menyentuh aku,tetapi badanku seperti terikat. tidak dapat begerak langsung.
aku mula panik, dalam samar pandangan aku, ak melihat seperti ada org berdiri di atas kepalaku, aku sperti dapat melihat sebelah kakinya di atas jarak pandangan aku. aku cuba menjeling tetapi masih tidak dapat melihat kelibat apakah itu. kemudian,ia berlalu pergi ke arah belakang aku, aku sudah tidak keruan. bunyi org berjalan semakin kuat dan hampir. aku harus lakukan sesuatu,fikirku..
lalu dengan kudrat yg ada,aku cuba menjerit.. "hoi!! hoi!! hoi!!" jerit aku dengan susah payah. aku rasa sperti jeritan aku hanya di kerongkong,tidak berbunyi... aku panik.. akhirnya ,aku nekad,dengan sepenuh tenaga, aku mencuba untuk melaungkan azan, " Allahu akhbar Allahu akhbar..... Ash'hadualla illahaillallah..."kuat aku laungkan..sekuat hati aku.
tiba tiba,aku merasa tubuhku dapat bergerak semula,lalu aku bingkas terjun dari katilku dan memerhatikan sekeliling. tubuhku bermandi peluh sperti orang baru lepas bersilat. tiada lagi bunyi2 kasar dari luar dan dalam rumah. aku beristigfar didalam hati. aku buka lampu dan perhatikan keadaan di dalam bilikku, bersepah seperti diselongkar pencuri.
aku ke bilik mandi,berwuduk dan kembali ke katil ku. kali ini,aku membaca ayatul Kursi sebagai pelindung diriku ketika tidur. semoga ia tidak datang menggangguku lagi.
kawan2..jika anda tidak mahu ini terjadi kepada anda, sila perhatikan di luar tingkap, dan dibawah katil anda. ingatlah,bukan anda sahaja berseorangan di dalam bilik anda itu, tetapi anda "BERTEMAN"
tak percaya cuba lah tengok........ =)
Sunday, July 29, 2012
- istiqamah -
Keajaiban bersikap Istiqamah
ISTIQAMAH ialah salah satu sifat yang amat terpuji, ianya adalah sifat para nabi dan rasul, para wali dan para pejuang Islam yang berjaya. Sikap istiqamah (teguh dalam memegang kebenaran) adalah dianjurkan oleh Allah, sebagaimana dalam firman-Nya:
“Oleh itu, hendaklah engkau (wahai Muhammad) sentiasa tetap teguh di atas jalan yang betul sebagaimana yang diperintahkan kepadamu…” (Hud: 112)
Sabda Rasulullah s.a.w:
“Berteguh-hatilah kamu (istiqamahlah) kamu meskipun tidak akan mampu melakukan sepenuhnya. Ketahuilah bahawa bahagian terbaik dari agamamu adalah sembahyang, dan tiada seseorang yang memelihara wudhu’, kecuali orang yang beriman.” (HR Ahmad, Ibnu Majah, Al-Hakim dan Al-Baihaqi)
Dari keterangan ayat tersebut di atas jelas bahawa diperintahkan agar kita beristiqamah dengan bahasa yang agak tegas. Ini jelas sekali terdapat hikmah yang besar di sebalik perintah istiqamah.
Syeikh Abu Ali ad-Daqqaq menjelaskan: “Ada tiga tingkatan dalam istiqamah:
- Menegakkan sesuatu (taqwin) - berhubungan dengan disiplin jiwa.
- Meluruskan sesuatu (iqamah) - berhubungan dengan penyempurnaan hati
- Berlaku teguh (istiqamah) - berhubungan dengan amalan untuk mendekatkan diri, menggantungkan diri kepada Allah”
“Sesungguhnya orang-orang yang menegaskan keyakinannya dengan berkata: ‘Tuhan kami ialah Allah’, kemudian mereka tetap teguh pendirian (di atas jalan tauhid), akan turunlah malaikat kepada mereka dari semasa ke semasa (dengan memberi ilham): ‘Janganlah kamu bimbang (dari berlakunya kejadian yang tidak baik terhadap kamu) dan janganlah kamu berdukacita, dan terimalah berita gembira bahawa kamu akan beroleh syurga yang telah dijanjikan kepada kamu.” (Al-Fussilat: 30)
Dari keterangan ayat di atas tersebut, nampak jelas sekali bahawa ada beberapa hikmah yang terkandung dalam istiqamah, di antaranya:
- Akan Selalu Didampingi Malaikat
Seseorang yang apabila didatangi malaikat ia bermakna satu kemuliaan dan keuntungan yang amat besar, sebaliknya manusia yang didatangi oleh syaitan, ia bermakna kehinaan dan bencana yang amat besar.
Apabila malaikat datang, maka yang didatangi akan mendapat keuntungan. Ini disebabkan malaikat itu lambang rahmat, sebaliknya syaitan itu adalah lambang laknat. Ada beberapa kebaikan yang dibawa oleh malaikat:
- Mereka merasa senang, gembira dan tidak ada rasa khuatir.
- Akan merasa selesa.
- Akan selalu berbuat kebaikan dan tidak mengikut hawa nafsu.
- Orang yang selalu didatangi malaikat wajahnya akan berseri-seri, dan juga tidak mudah marah dan tersinggung.
- Orang yang didatangi malaikat akan berlapang dada.
- Tidak Ada Rasa Takut
Apabila seseorang tidak pernah ada rasa takut, mempunyai keteguhan hati, kuat keyakinannya, kukuh pendiriannya dan besar harapannya kepada Allah.
Pakar motivasi mengatakan: “Akar dari segala bentuk ketakutan adalah ketidak-percayaan. Orang yang merasa asing terhadap hidupnya dan tidak kenal Tuhan serta tidak kenal diri sendiri adalah orang yang ketakutan.”
Untuk menjadi orang yang bebas dari ketakutan, kita harus bergantung kepada Maha Pencipta dan Maha Pemberi segala sesuatu. Kita harus memiliki kepercayaan dan mengenal Dia (Allah). Perasaan terpisah dengan sumber segala sesuatu, seperti anak kecil yang merasa terpisah dengan orang tuanya, akan menimbulkan ketakutan dan kebimbangan.
Dengan demikian jelas mengapa orang yang istiqamah tidak ada perasaan takut? Ini disebabkan apabila telah beristiqamah akan teguh pendiriannya, besar harapannya kepada Allah, kuat keyakinannya.
- Tidak Ada Rasa Sedih
Seseorang yang istiqamah, ianya tidak ada perasaan sedih. Ini disebabkan orang-orang yang sedih itu merasa kehilangan sesuatu, atau tidak tercapainya sesuatu (gagal). Sedangkan orang yang istiqamah itu telah tertumpu semua pergantungannya itu kepada Allah, mulai dengan hartanya, anaknya dan bahkan dirinya telah diserahkan sepenuhnya kepada Allah, sebab orang yang istiqamah itu sedar bahawa semua itu milik Allah dan akan kembali kepada Allah.
Apabila ada orang yang merasa sedih kerana kehilangan sesuatu, maka orang yang istiqamah tidak dapat bersedih, kerana ia merasa semua itu adalah memang milik Allah. Mereka merasa hanya sebagai penjaga barang titipan, maka apabila orang yang menitipkan itu mengambilnya semula, maka ia tidak merasa bersedih bahkan merasa tidak ada beban lagi. Itulah hikmah istiqamah.
- Akan Mendapat Balasan Syurga
“…dan terimalah berita gembria bahawa kamu akan beroleh syurga yang telah dijanjikan kepada kamu.” (Al-Fussilat: 30)
Oleh demikian orang-orang yang beriman dan istiqamah ianya akan mendapat balasan iaitu syurga.
- Akan Diberi Rezeki
“(Nabi Muhammad diwahyukan menerangkan lagi): Dan sesungguhnya sekiranya mereka (manusia dan jin) itu berjalan lurus di atas jalan (Islam) itu, sudah tentu Kami akan memberi minum kepada mereka air yang segar. (Pemberian yang demikian) supaya Kami menguji mereka dalam menikmati apa yang Kami berikan itu (adakah mereka bersyukur dan istiqamah menurut Islam). (Ingatlah) sesiapa yang berpaling daripada mengingati Tuhannya (dengan berlaku ingkar, maka) Tuhan akan memasukkannya ke dalam azab yang amat berat.” (Al-Jinn: 16-17)
Imam Al-Qusyairi Al-Nisabury memberi komentar: “Allah swt tidak berfirman: “Kami akan membiarkan mereka minum”; melainkan “Kami akan memberi mereka minum dengan melimpah ruah.”
Memang di dalam ayat tersebut air yang melimpah, tetapi yang dimaksudkan adalah rezeki yang melimpah, sebab air adalah barang yang sangat diperlukan ketika itu. Oleh yang demikian Allah hanya menyebut air, akan tetapi yang dimaksudkan adalah rezeki yang banyak. Sebab air adalah lambang rezeki.
Demikian sebahagian hikmah daripada istiqamah. Ini jelas, barangsiapa yang istiqamah dalam melakukan kebaikan, istiqamah ke jalan yang lurus, maka akan mendapat hikmah sebagaimana tersebut di atas dan hikmah-hikmah lainnya yang tidak dapat kita ungkapkan di dalam kitab.
di ambil dari laman web Laman Nurani
ilmu yang diambil,jika diamal adalah lebih besar nikmatnya =)
Saturday, July 28, 2012
- regards to followers -
ok dah sebulan puasa ni, ak nk send regards n tribute kepada kwn2 bloggers aku yg follow aku nih.
tanpa anda,takkan saya menulis di sini.. *cewahhh
tanpa anda,takkan saya menulis di sini.. *cewahhh
Siti Mashasanah
hellghast
Nina Koishir0
ermiza suliman
wanie
niza hanizaimi
Azar Azman ( FIRST FOLLOWERS N DA VERY BEST BUDDIES )
itulah mereka2 yg berada di dalam followers aku. sikit org bolah lah ak wish3..
tapi kalau followers dekat beribu mcm uncle gedek tu kau nk tag satu2??
untung tak hang button CTRL+V tu hang dok kopipes..
apepn kepada followers saya
SELAMAT BERPUASA dan teruskan blogwalking kerana itu amat seronok...
Monday, July 23, 2012
- sahur -
Nabi saw. bersabda, "Perbezaan antara puasa oang Islam dan puasa ahli kitab ialah makan sahur." (HR al-Tirmizi)
Nabi saw. bersabda, "Bersahurlah kamu semua kerana sesungguhnya pada waktu makan sahur itu terdapat keberkatan." (HR Bukhari)
Nabi saw. bersabda, "Sebaik-baik makanan sahur bagi orang mukmin adalah kurma." (HR Ibnu Hibban & Baihaqi)
Nabi saw. bersabda, "Bersahur ada keberkatan. Oleh itu, janganlah kamu meninggalkannya walaupun hanya meminum seteguk air. Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat ke atas orang-orang yang makan sahur." (HR Ahmad)
sumber dari TAZKIRAH
*************************************************************
semalam kt kg,agak lewat bgn sahur,then mood nk mkn berat2 mmg xda la. so capai 4 5 biji kurma,makan kurma dengan nestum. alhamdulillah tahan.
harini dah kt Damansara, lg la xda mood nk mkn berat2, sahur dgn Nesvita je. InsyaAllah tahan.
bersahur bukan sebab nnt siang tak tahan lapar,tapi bersahur untuk mendapat keberkatan berpuasa dalam bulan Ramadhan ini.
InsyaAllah semoga kita bersama mendapat keberkatan dari-Nya
Nabi saw. bersabda, "Bersahurlah kamu semua kerana sesungguhnya pada waktu makan sahur itu terdapat keberkatan." (HR Bukhari)
Nabi saw. bersabda, "Sebaik-baik makanan sahur bagi orang mukmin adalah kurma." (HR Ibnu Hibban & Baihaqi)
Nabi saw. bersabda, "Bersahur ada keberkatan. Oleh itu, janganlah kamu meninggalkannya walaupun hanya meminum seteguk air. Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat ke atas orang-orang yang makan sahur." (HR Ahmad)
sumber dari TAZKIRAH
*************************************************************
semalam kt kg,agak lewat bgn sahur,then mood nk mkn berat2 mmg xda la. so capai 4 5 biji kurma,makan kurma dengan nestum. alhamdulillah tahan.
harini dah kt Damansara, lg la xda mood nk mkn berat2, sahur dgn Nesvita je. InsyaAllah tahan.
bersahur bukan sebab nnt siang tak tahan lapar,tapi bersahur untuk mendapat keberkatan berpuasa dalam bulan Ramadhan ini.
InsyaAllah semoga kita bersama mendapat keberkatan dari-Nya
Thursday, July 19, 2012
- aku dan Ramadhan -
“Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana
diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu
bertakwa.” (Surah al-Baqarah, ayat 183)
salam sejahtera semua,
haa...dah diketahui umum bahawa tarikh 1 Ramadhan ialah pada sabtu ini,so boleh lah dah hafal niat puasa.
Alhamdulillah kerana masih lagi dapat bertemu dengan bulan yg diredhai Allah ini. bulan di mana segala amalan diterima dengan mudah.
ya..amalan ketika puasa. ramai dah ketahui sbb ramai dah yg share2 kt wall fesbuk bagai kt twitt pun. Alhamdulillah, semiga mereka yg share tu dirahmati Allah kerana berkongsi ilmu pengetahuan itu.
tapi apakah amalan yg perlu diri sendiri buat?? dan apa yg perlu ditinggalkan?? bukan sahaja ketika ramadhan,tetapi untuk bulan seterusnya hingga menjadi amalan seharian sepanjang hidup.
macam aku sendiri,ada beberapa perkara aku nk buat dalam ramadhan ini,yg sebenarnya dah beberapa ketika buat tetapi secara intensifnya ingin aku buat ketika ramadhan. yela,ramadhan nnt semua syaitan dah diikat so yg berperang dgn kita hanyalah nafsu semata. jika kita dapat atasi nafsu mazmumah tu,insyaAllah,berjaya lah amalan2 kita.
to-do-list in ramadhan *ini firdaus punya yaa...
- kurangkan sifat amarah yg ada dalam diri dan gantikan dengan kesabaran
- kurangkan melakukan perkara2 sia2 dan gantikan dengan perkara bermunafaat
- memperbaiki amalan2 seperti solat dan puasa
- bertekad memperbanyakkan solat sunat
- khatam Al-Quran dalam sebulan ini
- yg akhir, belajar bersyukur dan redha dalam segala keadaan
tak banyak,tapi itu yg aku akan cuba.. kt luar tu mesti cakap "ahh dia tu sembang jaa", "ah...konon nk jadi ustaz la tu", "ahh...tu kejap je tu,kang jadi mcm dlu gak"
suara2 sumbang seperi tu akan ada,yg penting istiqamah kita tu mcm mana. banyak perkara aku dah belajar sejak beberapa ketika ini. dan aku sendiri mula merasakan bahawa aku perlu pergi ke satu level lagi dari keadaan sekarang ini.
Islam itu sentiasa mengkehendaki kita memperbaiki keadaan diri kita.
peluang ini aku akan cuba ambil di kesempatan ramadhan ini.
aku tak minta banyak dari kamu kt luar sana..cuma sedikit doa sahaja sudah memadai.
sebab dalam badan manusia ni ada segumpal darah yang akan membentuk manusia bagaimana jadinya kita ini...
semoga Allah merahmati anda yang membaca ini..
akhir kata sempena Ramadhan Al-Mubarak ini,
KEPADA SEMUA SAUDARA DAN RAKAN,SAYA MEMOHON KEMAAFAN DI ATAS SEGALA SALAH DAN SILAP TAK KIRA DARI SEGI PERBUATAN ATAU KATA-KATA,SEMOGA KITA DAPAT MENJADI INSAN YG LEBIH BERTAQWA DAN DIREDHAI ALLAH...AMINN
Wednesday, July 18, 2012
- ww : wordless wednesday -
Subscribe to:
Posts (Atom)


