There was an error in this gadget

Wednesday, July 4, 2012

- erti bunga itu -

"...sekuntum mawar merah...."
"..sebuah puisi....."
".......untuk gadis pilihan...ohh...."
"...dibulan februari...."

fikiran aku melayang tinggi di kala aku mendengarkan bait-bait lagu ini. terfikir bagaimana mereka menciptakan lagu yang cukup indah ini. cukup indah hinggakan orang yang bukan dalam alam percintaan pun terpaku dan perkesima mendengarnya.

"Aus?? apa Aus fikirkan??!!" sergah Ila pada aku.
"ar..ar...er....takde ape lah..hehehe" balas aku sambil memandang wajahnya. kembali aku lemparkan pandangan aku ke luar. semakin banyak kenderaan petang ini. masing-masing berebut hendak pulang ke rumah. maklumlah,mana ada orang kerja lepas "office hour".

"Ila..suka tak bunga tu yang Aus bagi?" tanya aku perlahan sambil mengharapkan jawapan yang boleh membuatkan aku tersenyum.
"suka ... jarang ada orang berikan bunga. nape bagi Ila bunga ni?" balas nya padaku perlahan.
'amboi..ni rancangan super spontan ke ape,soklan dijawab dengan soklan?" seloroh aku. ada tawa dari bibirnya. aku tahu dia gembira.
"takde la. dalam hidup ni,semua orang nk rasa dihargai.bahkan kucing yg kita bela pn nk rasa dihargai..."
"Ila tak suka kucing..!!"katanya memotong percakapan aku.
"itu Ila takot kucing bukan tak suka" balas aku smbil melihat dia mencebikkan bibir comelnya.
"semua makhluk nk dihargai,nk rasa disanjung. ni salah satu cara Aus hargai kamu. mungkin ada perbuatan baik yang tak dapat kita balas secara terus atau secara jelas,tapi dengan cara ini,orang yang menerima penghargaan itu akan rasa gembira dan yang penting dia tahu ada orang menghargai dirinya."ujar aku lagi.
"lagipun kadang kala tiada kata yang boleh diucapkan untuk berterima kasih kepada orang berbuat baik kepada kita itu,jadi dgn cara ini,dapatlah sedikit sebanyak membantu dia mengucapkan kata penghargaan itu."sambungku panjang lebar.
"tapi Ila tak reti jaga bunga ni,nnt dia layu"suaranya seperti keresahan.
"kalau layu nnt Aus bagi yang baru"kata aku smbil melemparkan senyuman padanya.
"camtu bagi bunga plastik la,tak layu"balasnya seperti memerli aku.
"bunga ni macam perasaan sayang saya pada kamu,mana mungkin nk bg yg palsu sedangkan ianya asli,original dari hati. makin hari makin banyak,kalau rasa makin kurang,kita banyakkan je. " jawab aku sambil memandang wajahnya. 
"gedik!!" itu saja perkataan yang mampu dia balas padaku.

deras aku memecut keretaku menuju destinasi yang ingin kami tuju. kuharap kisah kami juga akan tiba ke destinasi yang ingin kami tuju. jauh lagi perjalanan kisah ini, dan sejauh itu juga aku melemparkan pandangan ku,dengan harapan ada sedikit petunjuk yang dapat membantu aku untuk menghadapi segala rintangan yang mendatang.

**************************************************

P/S: AKU BG BUNGA PADA INSAN TERTENTU SAHAJA
P/S2: CERITA ATAS TU BUKAN CERITA TTG AKU TP IDEA ASAL AKU.

No comments: